Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації.

Слайд 1.
Мнемотехніка – технологія ефективного засвоєння інформації .
Головний інструмент людського розуму — це пам'ять. Вона забезпечує зв'язок минулого із сьогоденням та майбутнім, збереження попередньо набутого досвіду, завдяки чому ми маємо змогу повторно й неодноразово його використовувати. Пам'ять є природженою людською здатністю, та, незважаючи на це, зміцнювати й розвивати її, керувати процесами запам'ятовування людина намагається впродовж усього життя.
Слайд 2.
Мнемотехніка – це техніка запам'ятовування, сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій.
Слайд 3.
Це нова освітня технологія, що допомагає кожній дитині комфортно та легко здобувати знання у будь-якому віці.
Завдяки образності, ігровому та емоційному компонентам, що покладені в основу мнемотехніки, процес запам'ятовування перетвориться для дитини на цікаву захопливу гру, а потрібна інформація мимовільно й міцно закарбовуватиметься в пам'ять.
Слайд 4.
 Мнемотехнічні прийоми:
Аналогія
Трансформація
Тлумачення
Зв'язування (колаж)
Сюжет
Логічні запитання
Небилиці
Піктограми
Наочне моделювання
Мнемоквадрати
Мнемодоріжки
Мнемотаблиці
Передача змісту відповідними рухами
Передача змісту через гру-драматизацію (інсценування).
Слайд 5.
Мнемотехнічні прийоми особливо важливі для дошкільнят, так як розумові завдання вирішуються з переважною роллю зовнішніх засобів, наочний матеріал засвоюється краще вербального.
Слайд 6.
Використання мнемотехнічних прийомів сприяє розвитку зв'язного мовлення:
·        Збагачення словника
·        Навчання переказу
·        Придумування розповіді
·        Розучування віршів
·        Відгадування загадок
Слайд 7.
Особливості технології:
Використання не зображення предмету, а символів для запам'ятовування.
Слайд 8.
Завдання:
·        Розвиток зв'язного мовлення;
·        Розвиток основних психічних процесів – пам'яті, уваги, образного мислення;
·        Перекодування інформації, тобто перетворення абстрактних символів в образи;
·        Розвиток дрібної моторики рук при частковому або повному графічному відтворенні.
Слайд 9.
Розглянемо коротко окремі мнемотехнічні прийоми.
Метод аналогії
 Метод аналогії – вміти знаходити асоціації за певними ознаками
Слайд 10.
Піктограма - це прийом, за яким абстрактну або образну інформацію, що запам'ятовується, схематично зображують спрощеними малюнками, що нагадують за формою букви чи цифри.
Слайд 11.
Абетка символів для заучування віршів
Слайд 12.
Колаж (від франц. «наклеювання»)
– аркуш картону, на якому наклеєні або намальовані від 7 до 50 малюнків. Малюнки повинні бути різноманітними, не повторюватися, різні за змістом та розмірами. В деяких колажах можна використати цифри, букви.
Мета цієї гри – запам’ятати якомога більше назв зображених предметів.
Дітям пропонують  вибрати головного героя і скласти казку про його пригоди. Незвичайні асоціації роблять образи яскравими, незабутніми і дитина легко відтворює в уяві ланцюжок слів.
Слайд 13.
Як застосовувати мнемотехніку в дитячому садку?
Для початку дітей знайомлять з мнемоквадратами - зрозумілими зображеннями, які позначають одне слово, словосполучення, його характеристики або просте речення.
Слайд 14.
Потім вихователь ускладнює завдання, демонструючи мнемодоріжки - це вже квадрат з чотирьох чи більше картинок, з яких можна скласти невелику розповідь в 2-3 речення.
Слайд 15.
І, нарешті, найскладніша структура - це мнемотаблиці.
Зміст мнемотаблиці - це графічне або частково графічне зображення персонажів казки, явищ природи, певних дій та ін. шляхом виділення головних смислових ланок сюжету, за якими можна запам'ятати і відтворити цілу розповідь або навіть вірш. Головне - потрібно передати умовно-наочну схему, зобразити так, щоб намальоване було зрозуміло дітям.
     Спочатку таблиці складають вихователі, потім до цього процесу можна підключити і дитину, таким чином, мнемотехніка вплине не тільки на розвиток пам'яті, але і на фантазію, візуалізацію образів дитиною. Основні прийоми запам'ятовування мнемотехніки ґрунтуються на асоціаціях, логічне мислення, спостережливості.
Слайд 16.
Прикладом мнемотехніки в ДНЗ можуть бути таблиці, побудовані на зображенні послідовності процесів вмивання, миття рук, одягання, сервірування столу. Маленькій дитині важко запам'ятати весь алгоритм дій, придуманий дорослими, тому наочні картинки, розшифровані на заняттях і самостійно переказані, дозволять дитині, щоразу підходячи до умивальника або шафки з речами, легко відтворити етапи.
Слайд 17.
Етапи роботи з мнемотаблицями
1 етап - Розглядання таблиці і розбір того, що на ній зображено
2 етап - Здійснюється перекодування інформації, тобто перетворення з абстрактних символів в образи.
3 етап - Після перекодування здійснюється переказ казки чи оповідання по заданій темі.
Слайд 18.
Ще один приклад використання мнемотехніки – розучування віршів, коли кожній фразі або рядку відповідає своя картинка. Дитина дуже швидко запам'ятовує вірш, якщо може його побачити.
Слайд 19.
 Мнемотаблиця для розучування прислів'їв
Слайд 20-23.
Мнемозагадки

Висновок
Отже, навчання дітей для мене - це захоплююче заняття, але й трудомістке. Проведення таких занять потребує попередньої підготовки у відборі мовного матеріалу, ігор, виготовлення наочних посібників.
Тому, чим раніше почнемо вчити дітей розповідати або переказувати, використовуючи метод мнемотехніки, тим краще підготуємо їх до школи, так як зв'язне мовлення є важливим показником розумових здібностей дитини, готовності її до шкільного навчання.


Практична робота
1.     Метод Цицерона або метод місць
Суть методу: потрібно ясно уявити собі предмет, який необхідно запам’ятати, і поєднати його образ з образом певного місця, який легко «виймається» з пам’яті. Цей метод названий на честь одного з найблискучіших ораторів у світовій історії, державного діяча Римської республіки - Марка Туллія Цицерона (106–43 рр. до н.е.). Прославився він тим, що ніколи не використовував у своїх виступах записи, відтворюючи по пам’яті безліч фактів, цитат, історичних дат та імен. Суть цього методу полягає в тому, що одиниці інформації, які необхідно запам’ятати, треба подумки розставити в добре знайомій кімнаті в певній чіткій послідовності. Потім досить згадати цю кімнату, щоб відтворити необхідну інформацію. Саме так і чинив Цицерон при підготовці до своїх виступів – він прогулювався по своєму будинку і подумки розміщував ключові моменти свого виступу в ньому. Доведено, що пригадування інформації пов’язується з місцем її виникнення. Жоден з давніх ораторів і філософів не промовляв із конспектом у руках, бо вони знали і постійно вдосконалювали техніку запам’ятовування.
Гра зі словами
Спробуємо незвичайно та яскраво розташовувати образи слів. Головне — послідовність «мандрівки».
Уявіть що:
Ведмідь — лежить на порозі.
Календар — чомусь висить на ручці дверей і не знімається.
Гаманець — повний грошей, підвішений до вимикача.
Криниця — викопана біля столу.
Диван — стоїть замість стільців і вам зручно сидіти.
Килим — висить на стелі.
М'яч — замість лампочки.
Кисіль — розлився на підлозі.
Цибуля — у вас у кишені.
Подумки прогуляємося «маршрутом» і познімаємо образи слів.
2.     Дид.гра  «Впізнай літеру»
Мета: розвивати уяву, фантазію; спонукати дітей знаходити літери серед предметів.
3.     Дид.гра «Заховані цифри»
Мета: розвивати вміння аналізувати , логічно мислити, уяву; спонукати дітей знаходити цифри серед предметів.
Матеріал: предметні картинки, набір цифр.
Хід гри:
На столі викладені картинки в яких заховалися цифри, треба віднайти ту картинку, яка асоціюється з цифрою.
4.     Гра-аналогія «Комахи»
Мета: розвивати логічне мислення; закріплювати назви комах, вміти
знаходити асоціації за певними ознаками.
Матеріал: предметні картинки (комах).
Хід гри
1 варіант – до зображення комах дібрати асоціації
2 варіант – до предмета підібрати комаху, з якою він асоціюється.
5.     Дид.гра «Колірні асоціації»
Для цього виду роботи потрібні картки з намальованими плямами різних кольорів та не кольорові зображення предметів або явищ.
Вихователь дає дитині або ж показує усій групі картинку з плямою певного кольору.
Завдання кожного – вибрати серед картинок різних предметів саме ту, зображення якої в нього асоціюється з заданим кольором. Дитина обов`язково має обґрунтувати відповідь.
Наприклад:
-         Ось червоний колір. Про що ви подумали?
6.     «Впізнай казку»
Мета: спонукати дітей відгадувати назви казок за допомогою геометричних фігур
-         Придумайте свої варіанти й «сховайте» свою казку в потрібні фігури. (казки «Ріпка», «Рукавичка»)
7.     Скласти мнемотаблицю до казок «Рукавичка», «Ріпка»
8.     Асоціації за друдлами.
Друдл – це загадка, головоломка, малюнок, про який неможливо чітко сказати, що це таке. Простота та невизначеність друдлів створюють невичерпний простір для породження потоків асоціативних образів, пов’язаних з будь-якою сферою навколишньої реальності. Винайшов друдли Роджер Прайс.
«Про що ви подумали?»
Мета: розвивати мовлення, пам’ять, спонукати дітей пояснити асоціативний зв'язок з предметом, який має запам’ятати дитина.
Матеріал: друдли
Хід гри:
-         Знайдіть предмет, який розповідає про…
-         живу істоту
-         посуд,
-         меблі,
-         їжу.
9.     Метод піктограм
Графічно за допомогою символів передати зміст вірша.
10.                       «Мультфільм» (метод колажів)
Мета: учити колективно складати нову казку або мультфільм за допомогою предметних малюнків.
Матеріал: предметні картинки.











1 комментарий: